Οι φρεγάτες Belharra: ένα θαύμα στη ναυπηγική βιομηχανία και τα μελανά σημεία της αγοράς αυτής

Του Παπαδημητρίου Δημήτρη

Ο γαλλικός ναυπηγικός Όμιλος Naval Group, σε μια εντυπωσιακή τελετή στο ναυπηγείο τους στο Λοριάν, Γαλλία, αποκάλυψαν στις 4 Οκτωβρίου 2023 την πρώτη φρεγάτα μεσαίου μεγέθους της κλάσης Belharra για τον Πολεμικό Ναυτικό της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Αυτή η εξέλιξη αποτελεί μέρος ενός κρίσιμου συμβολαίου που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2021, με σκοπό να παραδώσει τρεις σύγχρονες πολεμικές φρεγάτες στην Ελλάδα, με στόχο την ενίσχυση των ναυτικών της ικανοτήτων, την υποστήριξη της εθνικής ασφάλειας και τη συμβολή στις προσπάθειες άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Στο πλαίσιο αυτού του συμβολαίου, το Πολεμικό Ναυτικό θα λάβει το HS ΚΙΜΩΝ, μια ισχυρή φρεγάτα με μια σειρά προηγμένων χαρακτηριστικών και οπλισμού. Η άφιξη αυτών των φρεγατών αναμένεται με ανυπομονησία, καθώς θα ενισχύσουν σημαντικά τις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού

Το κορυφαίο στοιχείο αυτού του συμβολαίου είναι αναμφίβολα το HS ΚΙΜΩΝ, μια φρεγάτα βάρους 4.500 τόνων (ισοδύναμη με 4,5 εκατομμύρια κιλά) με εντυπωσιακές διαστάσεις.

Με μήκος 122 μέτρα (περίπου 400 πόδια), πλάτος 18 μέτρων (περίπου 59 πόδια) και πλάτος φέροντος 17,7 μέτρων (περίπου 58 πόδια), το HS ΚΙΜΩΝ είναι ένα εντυπωσιακό πρόσθετο στο στόλο του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας

Τροφοδοτούμενη από έναν συνδυασμό πετρελαιοκινητήρων (diesel) και πετρελαιοκινητήρων (diesel engine), αυτή η φρεγάτα μπορεί να φτάσει τη μέγιστη ταχύτητα των 27 κόμβων, ισοδύναμη με 50 χιλιόμετρα ή 31 μίλια την ώρα. Ο εξαιρετικός συνδυασμός ισχύος και ταχύτητας καθιστά το HS ΚΙΜΩΝ μια ευέλικτη προσθήκη στο ναυτικό στόλο.

Το HS ΚΙΜΩΝ δεν είναι μόνο ένα πλοίο εντυπωσιακού μεγέθους και ταχύτητας, αλλά διαθέτει επίσης έναν εντυπωσιακό οπλισμό. Ο οπλισμός του περιλαμβάνει:

  1. Τους φοβερούς πυραυλούς επιφάνειας-αέρος τύπου Aster.
  2. Πυραυλούς επιφανειας-επιφανειας Exocet MM40 B3C.
  3. Ελαφρές αντι-υποβρυχίακες τορπίλες MU 90.
  4. Συσκευές αντι-αντίμετρων CANTO.
  5. Πυροβόλα 76 χιλιοστών.
  6.  Σύστημα RAM 21 πυραύλων για την προστασία του σκάφους από αέρος, ξηράς και θαλάσσης.

Αυτά τα σύγχρονα όπλα θα επιτρέψουν στη φρεγάτα να λειτουργεί αποτελεσματικά σε διάφορα σενάρια και θα προσφέρει αξιόπιστες δυνατότητες άμυνας στο Πολεμικό Ναυτικό

Επιπλέον, το HS ΚΙΜΩΝ διαθέτει μια πτητική πλατφόρμα ικανή να φιλοξενήσει ελικόπτερα όπως το Guépard Marine H160M και το MH-60R Seahawk, καθώς και αεροπορικά drones τύπου SDAM ή Schiebel Camcopter S-100.

Αυτή η ευελιξία στις αεροπορικές δυνατότητες ενισχύει την ικανότητα της φρεγάτας να πραγματοποιεί μια ευρεία γκάμα από λειτουργίες, από αντι-υποβρυχίων αποστολές έως προσπάθειες έρευνας και διάσωσης.

Εκτός από τον stealth σχεδιασμό, τα FDI HN διαθέτουν μια «ανεστραμμένη πρύμη» που επιτρέπει στα πλοία να αυξάνουν σημαντικά την ταχύτητά τους σε δύσκολες θαλάσσιες συνθήκες προς τα εμπρός, μειώνοντας ταυτόχρονα τον αντίκτυπο του κυματισμού και συμβάλλοντας στη μείωση της διατομής επιφανείας της πρύμης στο ραντάρ.

Το Κόστος της Γαλλικής Φρεγάτας

Στην περίπτωση της γαλλικής φρεγάτας, το κόστος φτάνει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο, αυτό το νούμερο δεν είναι πάντοτε η τελική τιμή. Το πραγματικό κόστος μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο λόγω των πρόσθετων στοιχείων που συνήθως δεν συμπεριλαμβάνονται στις αρχικές συμβάσεις.

Το Μυστικό της Διεθνούς Αγοράς Όπλων

Ένα μυστικό της διεθνούς αγοράς όπλων είναι ότι όταν ένας πελάτης (σε αυτή την περίπτωση, ο ελληνικός στρατός) ανακοινώνει ένα πρόγραμμα εξοπλισμών με ένα συγκεκριμένο κόστος, τελικά συχνά πληρώνει πολύ περισσότερο. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Οι πωλητές αντιμετωπίζουν τον προϋπολογισμό ως μια δεξαμενή που πρέπει να εξαντλήσουν. Έτσι, προσθέτουν πρόσθετα στοιχεία και υπηρεσίες στο πακέτο, αυξάνοντας το συνολικό κόστος. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε άμεσα είτε με “μικρά” γράμματα που ενσωματώνονται στις συμβάσεις.

Το Κόστος της FDI

Όσον αφορά το κόστος της γαλλικής φρεγάτας, αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή των 3,05 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα 3 πλοία δεν περιλαμβάνει ορισμένα κρίσιμα στοιχεία, όπως το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και ο φόρτος των πυραύλων του εκτοξευτή RAM. Επιπλέον, υπάρχει ανασφάλεια ως προς το εάν περιλαμβάνονται άλλοι εξοπλισμοί και εργασίες στο συνολικό κόστος. Συνεπώς, το πραγματικό κόστος ενδέχεται να αναδιαμορφωθεί με την πάροδο του χρόνου, καθιστώντας το δύσκολο να υπολογιστεί με ακρίβεια.

Καταλήγοντας, η περίπτωση της γαλλικής φρεγάτας αποτελεί ένα φωτεινό παράδειγμα του μυστηριώδους και συχνά αυξημένου κόστους στη διεθνή αγορά όπλων. Οι αγορές αυτού του είδους πρέπει να αναλύονται με προσοχή και να λαμβάνονται υπόψη τα πρόσθετα και ανεξερεύνητα κόστη που μπορεί να προκύψουν.

Η Σημασία της Ψηφιακής Εξάρτησης στο Σύγχρονο Ναυτικό

Το σύγχρονο πεδίο της ναυτικής μάχης εξελίσσεται με αστραπιαίους ρυθμούς, με την τεχνολογία να διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο. Πέρα από τον αριθμό και την ποιότητα των όπλων, η δικτυοκεντρική δυνατότητα και η συνεργατική δράση έχουν γίνει κρίσιμοι παράγοντες για την αυξημένη αποδοτικότητα στο πεδίο της ναυτικής μάχης.

Η Γαλλική Φρεγάτα ως Παράδειγμα

Η πρόσφατη αγορά της γαλλικής φρεγάτας από το Πολεμικό Ναυτικό αναδεικνύει τη σημασία της ψηφιακής εξάρτησης. Το καράβι φέρνει μαζί του όχι μόνο τα φυσικά όπλα, αλλά και μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία συστήματος μάχης. Αυτό σημαίνει ότι το Πολεμικό Ναυτικό πρέπει να προσαρμόσει τη δική του ψηφιακή κουλτούρα στο νέο εξοπλισμό, ώστε να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες αυτής της νέας πλατφόρμας μάχης.

Η Δικτυοκεντρική Δύναμη

Στον σύγχρονο πόλεμο, η δικτυοκεντρική δύναμη είναι ζωτικής σημασίας. Είναι η ικανότητα των ναυτικών δυνάμεων να συνεργάζονται άμεσα, να μοιράζονται δεδομένα και να συγκεράζουν τις επιμέρους επιθετικές και αμυντικές τους δυνατότητες. Ένας στόλος με πολλά όπλα που “μιλούν” μεταξύ τους είναι πολύ πιο αποτελεσματικός από μεμονωμένες μονάδες που δρουν ανεξάρτητα. Η δικτυοκεντρική προσέγγιση επιτρέπει την αντιμετώπιση των προκλήσεων του μέλλοντος.

Ρίσκο και μελανά σημεία

Σε αυτό το σημείο θα αναδείξουμε τα μελανά σημεία της αγοράς αυτής εξαιτίας του ότι η χώρα μας, μιά χωρα με τεράστια ακτογραμμή, ενώ θα μπορούσε να αναπτύξει ακόμη και ναυπηγεία πολεμικών πλοίων, έχει παραμείνει υπανάπτυκτη στην πολεμική βιομηχανία, δεν έχει αναπτυχθεί σε υποδομές και τεχνογνωσία ώστε να μπορεί ανταποκριθεί στην ναυπηγική και στις νέες τεχνολογίες. Έτσι είναι αναγκασμένη να επιλέγει ό,τι προσφέρει ο κάθε κατασκευαστής άλλων χωρών όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Αγγλία, χωρίς να έχει την δυνατότητα να προσαρμόσει το κάθε οπλικό σύστημα στις δικές της ανάγκες. Αυτή η εξάρτηση κάποτε πρέπει να τελειώσει με μια πραγματική Ελληνική βούληση.

Η εξάρτηση από την ψηφιακή τεχνολογία και τη δικτυοκεντρική δύναμη αποτελεί τον μεγάλο διακυβερνητικό παράγοντα στη σύγχρονη ναυτική μάχη. Οι χώρες και οι ναυτικές δυνάμεις πρέπει να επενδύουν σε αυτή την τεχνολογία και να αναπτύσσουν την αντίστοιχη ψηφιακή κουλτούρα προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον παγκόσμιο στρατηγικό χώρο.

Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία κυριαρχεί, η ψηφιακή εξάρτηση είναι αναπόφευκτη. Το Πολεμικό Ναυτικό, όπως και άλλα ναυτικά σώματα παγκοσμίως, πρέπει να είναι προετοιμασμένο για αυτή την νέα εποχή ψηφιακής μάχης και συνεργασίας.

Η απόφαση να υιοθετηθεί η γαλλική προσέγγιση δικτυοκεντρικής μάχης στον τομέα των Ενόπλων Δυνάμεων είναι μια σημαντική επιλογή που πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά. Είναι αλήθεια ότι αυτή η προσέγγιση μπορεί να προσφέρει αυξημένη αποτελεσματικότητα και ικανότητα συνεργασίας, αλλά παράλληλα φέρνει μερικές προκλήσεις και περιορισμούς.

Η εξάρτηση από έναν μόνο προμηθευτή ή μια χώρα ενδέχεται να δημιουργήσει περιορισμούς, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή ανταγωνισμό και υψηλό κόστος στην μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη προοπτική. Επιπλέον, η αναγκαία τεχνογνωσία και δομές υποδομής πρέπει να διατηρούνται και αναβαθμίζονται συνεχώς, προκειμένου να διατηρηθεί η υψηλή απόδοση και η ενημέρωση των συστημάτων.

Εντούτοις, η επιλογή της γαλλικής προσέγγισης μπορεί να εξυπηρετήσει συγκεκριμένες στρατηγικές ανάγκες της Ελλάδας και να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στο πεδίο της ναυτικής ασφάλειας. Η εξεύρεση ισορροπίας μεταξύ της ανάγκης για ανεξαρτησία και της ανάγκης για συνεργασία με τους συμμάχους και τους προμηθευτές είναι σύνθετη και απαιτεί προσεκτική στρατηγική σχεδίαση.

Είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και οι περιορισμοί της επιλογής αυτής, καθώς και να διατηρηθεί η ευελιξία για πιθανές μελλοντικές ανάγκες και εξελίξεις στον τομέα της ναυτικής ασφάλειας. Η Ελλάδα πρέπει να διατηρήσει τον έλεγχο και τη διαπραγμάτευση ώστε να διασφαλίσει την αποδοτική και ανταγωνιστική χρήση του εξοπλισμού της στο μέλλον.

Οταν μια χώρα επιλέγει να εισαγάγει νέες τεχνολογίες και συστήματα από διαφορετικούς προμηθευτές, είναι συχνό φαινόμενο όταν γίνονται τέτοιες αλλαγές να συνοδεύονται από απώλεια της προϋπάρχουσας γνώσης, δομών υποδομής και επενδύσεων. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί δαπανηρό και περίπλοκο, και να δημιουργήσει προκλήσεις στη διαχείριση της μετάβασης προς τα νέα συστήματα.

Η προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες και συστήματα πολέμου συνήθως απαιτεί χρόνο, εκπαίδευση και προσπάθεια. Η απώλεια της εμπειρίας και της γνώσης που έχει συσσωρευτεί με τα προηγούμενα συστήματα είναι αναπόφευκτη, αλλά η προσπάθεια πρέπει να επικεντρώνεται στο να εξασφαλιστεί ότι η νέα τεχνολογία είναι αξιοποιήσιμη και ότι η δομή υποδομής και η εκπαίδευση είναι σχεδιασμένες για να υποστηρίξουν τη μετάβαση. Ο σωστός συνδυασμός της προηγούμενης γνώσης και των νέων τεχνολογιών είναι κρίσιμος για την επιτυχία.

Επιπλέον, η δυνατότητα να είναι πολυπολιτικός και να συνεργάζεται με διάφορους προμηθευτές μπορεί να διασφαλίσει την ανεξαρτησία και την ευελιξία στον τομέα των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο σε περιόδους αλλαγών και εξελίξεων στον κόσμο της άμυνας και της ασφάλειας. Η ισορροπία μεταξύ ενδυνάμωσης της τεχνολογίας και διατήρησης της εμπειρίας είναι απαραίτητη.

Συνολικά, η εξεύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης για την Ελλάδα απαιτεί λεπτομερή αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών της επιλογής της γαλλικής προσέγγισης και προσεκτική στρατηγική σχεδίαση.

Το ρίσκο που περιγράφεται σχετικά με την αγορά των γαλλικών φρεγατών FDI είναι ένα από τα κύρια ζητήματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την διαδικασία επιλογής ενός νέου αμυντικού συστήματος. Προφανώς, όταν αγοράζεται ένα σύστημα που είναι ακόμη σε φάση ανάπτυξης και δεν έχει υποστεί πειραματικές δοκιμές εν πλω, υπάρχει το πραγματικό ρίσκο ότι η εν λόγω τεχνολογία ενδέχεται να μην λειτουργεί όπως αναμένεται, να αντιμετωπίσει προβλήματα και καθυστερήσεις.

Στην περίπτωση αυτή, η χώρα πρέπει να έχει σχέδια εκ των προτέρων για το πώς θα αντιμετωπίσει τις πιθανές καθυστερήσεις και τα προβλήματα. Πρέπει να υπάρχουν συμβόλαια και ρήτρες που να προστατεύουν τα συμφέροντα της χώρας σε περίπτωση που το σύστημα δεν παραδοθεί σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό. Επιπλέον, η δυνατότητα εναλλακτικής λύσης, όπως αναφέρατε, πρέπει να εξετάζεται και να είναι έτοιμη να υλοποιηθεί αν απαιτηθεί.

Το ρίσκο που συνδέεται με την αγορά νέων αμυντικών συστημάτων είναι πραγματικό και πρέπει να διαχειρίζεται με προσοχή. Σημαντικό είναι επίσης να επιλέγονται αξιόπιστοι προμηθευτές και να συνάπτονται συμφωνίες που παρέχουν δυνατότητες ελέγχου και διαφάνειας. Στον τομέα της άμυνας, η προσαρμογή σε νέες τεχνολογίες αποτελεί μια σημαντική πρόκληση, και αντιμετωπίζετε αναλόγως.

Είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι συμβιβασμοί και οι αδυναμίες σε κάθε σχεδιασμό ναυπήγησης, όπως η γαλλική φρεγάτα FDI, καθώς κανένα σύστημα δεν μπορεί να είναι τέλειο και να καλύπτει όλες τις απαιτήσεις. Οι αδυναμίες πρέπει να αναγνωρίζονται και να διορθώνονται όπου είναι εφικτό.

Η μέτρια ταχύτητα της FDI μπορεί να αντιμετωπιστεί με διάφορους τρόπους. Όπως αναφέρατε, η επιλογή της κατάλληλης τακτικής στη θάλασσα, οι τακτικές εκφόρτωσης και επιθέσεων, και η συνεργασία με άλλα πολεμικά πλοία στο στόλο μπορούν να βοηθήσουν στον αποτελεσματικό χειρισμό της κατάστασης.

Όσον αφορά την αυτοάμυνα του πλοίου, προφανώς πρέπει να γίνει σωστή εκτίμηση των απειλών και να αναπτυχθούν κατάλληλα σενάρια δράσης. Η προσαρμογή των τακτικών και των αντιαεροπορικών βλημάτων στις ανάγκες και τις δυνατότητες του πλοίου μπορεί να βελτιώσει την αυτοάμυνα. Επίσης, η συνεργασία με άλλα στοιχεία του ελληνικού στόλου, όπως υποβρύχια, αεροσκάφη και άλλα πολεμικά πλοία, μπορεί να αυξήσει την ικανότητα της αυτοάμυνας και να διασφαλίσει την ασφάλεια του πλοίου.

Συνοψίζοντας, κάθε ναυπηγικό σχέδιο έχει τους δικούς του συμβιβασμούς και αδυναμίες, και είναι σημαντικό να εξετάζονται και να αξιολογούνται κατάλληλα, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες της ελληνικής αμυντικής δύναμης. Η ανάπτυξη σεναρίων δράσης και η συνεργασία με άλλα πολεμικά πλοία μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των αδυναμιών και των προκλήσεων που μπορεί να παρουσιάσει το κάθε σκάφος.

Η αγορά και η ανάπτυξη νέων ναυτικών σκαφών είναι μια διαδικασία γεμάτη συμβιβασμούς, και τα κράτη πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις διάφορες ανάγκες, τον περιορισμένο προϋπολογισμό, και τη γεωγραφική και γεωστρατηγική θέση τους κατά τον σχεδιασμό και την απόκτηση νέων πολεμικών σκαφών.

Η ταχύτητα, ο αριθμός και ο τύπος των πυραυλικών συστημάτων, καθώς και η αυτοάμυνα, είναι όλα στοιχεία που πρέπει να συνυπολογίζονται κατά τη σχεδίαση της φρεγάτας. Οι ελληνικές θαλάσσιες συνθήκες, οι γεωστρατηγικοί παράγοντες, και η πιθανότητα αντιμετώπισης απειλών σε πυκνά πεδία μάχης μικρών αποστάσεων όπως αναφέρετε, καθιστούν σημαντική την ανάγκη για αυτό τον συμβιβασμό.

Ο αριθμός και ο τύπος των πυραυλικών συστημάτων εξαρτώνται από την πολεμική δόμηση και τον αντικείμενο λειτουργίας του σκάφους. Σε συνθήκες όπου η αντιαεροπορική άμυνα δεν μπορεί να βασίζεται αποκλειστικά στην αεροπορία, η εξοπλισμένη φρεγάτα με πολλούς και ποικίλους πυραύλους αυξάνει τις ικανότητές της για την αντιμετώπιση αεροπορικών απειλών και πολεμικών συνθηκών.

Η ουσιαστική συζήτηση περί της σχεδίασης, του εξοπλισμού και των τακτικών της φρεγάτας είναι πολύ σημαντική, και θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις μοναδικές ανάγκες και το περιβάλλον της Ελλάδας. Η δημιουργία διαφορετικών σεναρίων και η συνεργασία με άλλα στοιχεία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι απαραίτητες για να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της ελληνικής θαλάσσιας ικανότητας.

Η επιλογή μεταξύ των διάφορων ανταγωνιστικών προτάσεων στο θέμα της αντιαεροπορικής προστασίας είναι μια σημαντική και πολύπλευρη απόφαση. Οι διάφορες φρεγάτες έχουν πλεονεκτήματα και αδυναμίες που πρέπει να αξιολογηθούν με βάση τις ανάγκες και τα γεωστρατηγικά σενάρια της Ελλάδας.

Η ολλανδική φρεγάτα που προτείνει μεγάλη διαμόρφωση με 32 κελιά MK41 και διπλό ραντάρ προφανώς παρέχει αυξημένη χωρητικότητα για αντιαεροπορικούς πυραύλους και ενδυναμώνει την ικανότητά της σε αυτόν τον τομέα. Ωστόσο, όπως αναφέρετε, αυτό ενδέχεται να σημαίνει υψηλότερο κόστος.

Οι άλλες προτάσεις, όπως η ισπανική F110, η ιταλική Bergamini και η βρετανική Arrowhead 140, προσφέρουν επίσης ενδεχόμενη ευελιξία για την προσθήκη αντιαεροπορικού οπλισμού με την πάροδο του χρόνου. Η επιλογή των πυραυλικών συστημάτων όπως το CAMM (ER) ενδέχεται να παρέχει μια εύκολη λύση για την ενίσχυση της αντιαεροπορικής ικανότητας των σκαφών.

Πάντως, το κόστος και οι λεπτομέρειες της εξοπλιστικής επιλογής θα πρέπει να αξιολογηθούν προσεκτικά σε συνδυασμό με τις ανάγκες της ελληνικής ναυτικής ικανότητας και τις διαθέσιμες προσθήκες και αναβαθμίσεις στο μέλλον.

Ως προς το πυροβόλο, η απούσα τεχνολογία STRALES για την αντιαεροπορική άμυνα θα μπορούσε να προστεθεί σε μεταγενέστερη φάση, αλλά αυτή είναι απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης και της Αμυντικής βιομηχανίας. Είναι σημαντικό να είναι διαθέσιμος ένας εύκολα εναρμονίσιμος αντιαεροπορικός εξοπλισμός, που να είναι συμβατός με το υπόλοιπο σύστημα του πλοίου.

Η επιλογή ενός σύγχρονου πολεμικού σκάφους πράγματι είναι μια διαδικασία πολύπλοκη και πολυσυνθετική, και όπως αναφέρετε, δεν περιορίζεται μόνο στις τυπικές προδιαγραφές. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν λαμβάνεται απόφαση για την αγορά ενός σκάφους, και αυτοί περιλαμβάνουν αλλά δεν περιορίζονται στους εξής:

  1. Ανάγκες και απειλές: Οι στρατηγικές και τακτικές ανάγκες της χώρας, καθώς και οι δυνητικές απειλές, είναι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν τα χαρακτηριστικά του σκάφους, τον αντιαεροπορικό εξοπλισμό, και πολλά άλλα.
  2. Γεωγραφία και χωροτακτικά χαρακτηριστικά: Οι γεωγραφικές συνθήκες της περιοχής όπου θα λειτουργεί το σκάφος, καθώς και τα χωροτακτικά χαρακτηριστικά του επιχειρησιακού περιβάλλοντος, επηρεάζουν τον τύπο του εξοπλισμού που απαιτείται.
  3. Συνεργασία και συμμαχίες: Οι συνεργατικές δυνατότητες και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από συμμαχικές σχέσεις επηρεάζουν την επιλογή του εξοπλισμού και των επιχειρησιακών προτεραιοτήτων.
  4. Κόστος και διαθεσιμότητα: Το κόστος του σκάφους, των υπηρεσιών υποστήριξης, των ανταλλακτικών και των αναβαθμίσεων πρέπει να είναι ανάλογο με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό.
  5. Επεκτασιμότητα και αναβαθμίσεις: Η δυνατότητα να αναβαθμιστεί το σκάφος καθώς εξελίσσονται οι τεχνολογίες και οι ανάγκες είναι σημαντική για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.

Επιπλέον, η πολιτική-γεωπολιτική πτυχή παίζει επίσης ένα σημαντικό ρόλο και μπορεί να καθοδηγήσει την τελική επιλογή. Οι εθνικές ασφαλιστικές στρατηγικές και οι διεθνείς σχέσεις μπορούν να επηρεάσουν την αγορά οπλικών συστημάτων και τις συμμαχικές σχέσεις.

Οπότε, η επιλογή ενός πολεμικού σκάφους είναι πράγματι ένας πολύπλοκος συνδυασμός διαφόρων παραγόντων και πρέπει να αποφασίζεται με προσοχή και συνεκτικότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές ανάγκες και την συγκεκριμένη επιχειρησιακή περίπτωση της χώρας.

Η επιλογή των FDI για το Ελληνικό Ναυτικό αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της θαλάσσιας ικανότητας της χώρας, αλλά, αυτό το βήμα πρέπει να συνοδεύεται από επενδύσεις σε εξειδικευμένο προσωπικό, εκπαίδευση, και υποστήριξη. Οι FDI διαθέτουν πολλές προηγμένες ικανότητες και τεχνολογίες, και η αξιοποίηση τους απαιτεί κατάλληλη κατάρτιση του προσωπικού.

Η δυνατότητα επέκτασης του λειτουργικού προϋπολογισμού του Ναυτικού είναι σημαντική για τη διατήρηση και αναβάθμιση του εξοπλισμού και των δυνατοτήτων. Αυτό απαιτεί τόσο πολιτική δέσμευση όσο και διαχείριση των δημόσιων πόρων με προτεραιότητα στην εθνική ασφάλεια.

Σημαντικό είναι επίσης να διατηρηθεί και να ενισχυθεί το εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς αυτό αποτελεί τον “ανθρώπινο παράγοντα” της αμυντικής ικανότητας. Απαιτούνται προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης για να αξιοποιηθούν πλήρως οι νέες δυνατότητες.

Συνολικά, η επιλογή των FDI είναι μια σημαντική προσπάθεια για την ενίσχυση της ελληνικής θαλάσσιας ικανότητας, αλλά απαιτεί συνολική δέσμευση και προσεκτικό προγραμματισμό για την ανάπτυξη, τη συντήρηση και τη λειτουργία αυτών των ναυτικών πόρων. Είναι επίσης σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι γεωπολιτικές και διεθνείς συνέπειες της επιλογής αυτής και να αναπτυχθεί σχέδιο για την αξιοποίησή τους σε συμμαχικό και αμυντικό πλαίσιο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *