Ελληνική Πολεμική Αεροπορία: στοιχεία του αεροπορικού δυστυχήματος με το Εκπαιδευτικό Αεροσκάφος T-2

Του Παπαδημητρίου Δημήτρη

Εισαγωγή: Το πρόσφατο αεροπορικό ατύχημα με το εκπαιδευτικό αεροσκάφος T-2 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έχει προκαλέσει σοκ και θλίψη στον κόσμο της αεροπορίας και πέρα από αυτόν, αλλά εγείρει και ζητήματα ασφαλείας στις ένοπλες δυνάμεις. Ας εξετάσουμε τα γεγονότα και τις πτυχές που σχετίζονται με αυτό το τραγικό συμβάν.

Συμβάν και Συνθήκες: Την ημέρα του ατυχήματος, το εκπαιδευτικό αεροσκάφος T-2 πραγματοποιούσε την τελευταία του πτήση πάνω από την αεροπορική βάση της Καλαμάτας. Σύμφωνα με πληροφορίες, αποκόλληθηκε τμήμα του αεροσκάφους, με αποτέλεσμα ο πιλότος να χάσει τον έλεγχο και να συντριβεί. Με την συντριβή έχασε τη ζωή του ο έμπειρος επισμηναγός Επαμεινώνδας Κωστέας που υπηρετούσε επί 23 χρόνια στην Πολεμική Αεροπορία και είχε πάνω από 3.000 ώρες πτήσεις. Οι πληροφορίες θέλουν τον αδικοχαμένο πιλότο να μην εγκατέλειψε το αεροσκάφος, αν και το μοιραίο Τ-2 διέθετε εκτινασσόμενο κάθισμα.

Πιθανές Αιτίες:

Στις πρώτες ώρες μετά την τραγική πτώση του εκπαιδευτικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, πολλαπλές πληροφορίες έρχονται στο φως, αναδεικνύοντας πιθανές αιτίες που οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία. Παρακάτω, εξετάζουμε τα βασικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν και πιθανές αιτίες της πτώσης του υπέργηρου εκπαιδευτικού αεροσκάφους.

  1. Αποκόλληση Τμήματος: Ένα από τα βασικά στοιχεία που προκύπτουν από τις αναφορές είναι η αποκόλληση κρίσιμου τμήματος από το αεροσκάφος, συγκεκριμένα η πτέρυγα. Αν και οι εξονυχιστικοί τεχνικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται, η ενδεχόμενη ανεπάρκεια τους ή η αδυναμία ανίχνευσης προβλημάτων κατά τους ελέγχους μπορεί να είναι μια πιθανή αιτία.
  2. Πίεση G: Σύμφωνα με αεροπορικές πηγές, η πτώση μπορεί να σχετίζεται με τις πιέσεις των G που ασκούνται στο αεροσκάφος. Εάν η πτέρυγα δεν αντέξει τις αυξημένες δυνάμεις κατά την πτήση, μπορεί να προκαλέσει αποκόλληση.
  3. Εκρηκτική Αποκόλληση: Οι αυτόπτες μάρτυρες αναφέρουν ότι ακούστηκε μια έντονη έκρηξη κατά την πτώση. Αυτό μπορεί να υποδεικνύει την εκρηκτική αποκόλληση τμήματος, πιθανότατα λόγω πιέσεων των G.
  4. Τεχνικά Προβλήματα: Οποιαδήποτε τεχνικά προβλήματα, είτε προκύψουν κατά τη διάρκεια της πτήσης είτε ως σφάλματα στη συντήρηση, μπορεί να συνεισφέρουν στην αποκόλληση ή την πτώση.

Οι προσπάθειες εξέτασης του ατυχήματος συνεχίζονται, και μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί οριστικά η αιτία. Εντούτοις, είδαμε την Πολεμική Αεροπορία μετά το τραγική πτώση, να αποσύρει πρόωρα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη τα οποία χαρακτηρίζονταν υπέργηρα, αλλά συνέχιζαν να χρησιμοποιούνται.

Οι εμπειρογνώμονες έχουν στη διάθεσή τους πληθώρα στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων οπτικοακουστικού υλικού και μαρτυριών από αυτόπτες μάρτυρες. Επίσης, οι συνομιλίες του επισμηναγού με τον πύργο ελέγχου και το καταγεγραμμένο υλικό από κινητά τηλέφωνα που παρακολούθησαν την πτήση θα αποτελέσουν κρίσιμες πληροφορίες.

Η επιτροπή διερεύνησης θα επικεντρωθεί στο οπτικό υλικό από κινητά τηλέφωνα και κάμερες, καθώς και στα συντρίμμια που συγκεντρώθηκαν από το σημείο της συντριβής. Επιπλέον, οι καταγεγραμμένες συνομιλίες με τον πύργο ελέγχου θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στον εντοπισμό των αιτιών.

Η σκέψη του αρθρογράφου

Όπως και να έχει, η πτώση του εκπαιδευτικού αεροσκάφους της πολεμικής αεροπορίας Τ-2 , ανέδειξε για άλλη μια φορά την παλαιότητα και έλλειψη συντήρησης και ασφάλειας των αεροσκαφών, με πρόσχημα την οικονομική κρίση. Το καθεστώς περικοπών δαπανών για την Αεροπορία πρέπει να σταματήσει, αφού δεν δικαιολογείται από τον επίσημο οικονομικό ισολογισμό της χώρας, ο οποίος έχει εκτιναχθεί τα τελευταία χρόνια και ξεπερνά το 1 ένα τρισεκατομμύριο Έσοδα κάθε χρόνο.
( βλέπε εικόνα ) Ποιες θα ήταν οι δυνατότητες της Ελλάδας στον τομέα της άμυνας ;

Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, με τόσο υψηλούς πόρους, η εγχώρια ανάπτυξη στον τομέα της αεροναυπηγικής θα μπορούσε να είναι εξαιρετικά φιλόδοξη και θα επηρεαζόταν από πολλούς παράγοντες. Αναφέρω μερικούς τομείς που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη επαρκή χρηματοδότηση.

Οι δυνατότητες της Ελλάδας στον τομέα της άμυνας

  1. Ερευνητικά Προγράμματα και Ανάπτυξη:
    • Επένδυση σε προηγμένα ερευνητικά προγράμματα για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών στον τομέα της αεροναυπηγικής.
    • Δημιουργία εργαστηρίων για τη δοκιμή και την αξιολόγηση των νέων καινοτομιών.
  2. Αναβάθμιση της Βιομηχανικής Υποδομής:
    • Κατασκευή νέων εγκαταστάσεων παραγωγής με υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και ποιότητας.
    • Εκσυγχρονισμός των γραμμών παραγωγής και υιοθέτηση αυτοματοποιημένων συστημάτων.
  3. Εκπαίδευση και Κατάρτιση:
    • Δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε συνεργασία με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
    • Υποστήριξη της εκπαίδευσης και εξειδίκευσης του εργατικού δυναμικού στον τομέα της αεροναυπηγικής.
  4. Καινοτομία και Έρευνα:
    • Χρηματοδότηση καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών και startup στον τομέα της αεροναυπηγικής.
    • Ενίσχυση προγραμμάτων που προωθούν την τεχνολογική πρωτοπορία και τη δημιουργία νέων προϊόντων.
  5. Συνεργασία και Διπλωματία:
    • Σύναψη διεθνών συμφωνιών και συμμαχιών με άλλες χώρες για την ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας στον τομέα της αεροναυπηγικής.
    • Προώθηση εξαγωγών προϊόντων αεροναυπηγικής σε διεθνές επίπεδο.
  6. Υποστήριξη Καινοτόμων Έργων:
    • Χρηματοδότηση καινοτόμων εγχώριων επιχειρηματικών προσπαθειών στον τομέα.
    • Δημιουργία ενισχυτικών προγραμμάτων για την υποστήριξη των καινοτόμων έργων.

Συνολικά, η χρηματοδότηση σε αυτά τα πεδία θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια ισχυρή, ανταγωνιστική και καινοτόμο βιομηχανία αεροναυπηγικής, με οφέλη όχι μόνο στον εγχώριο αλλά και στο διεθνή χώρο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *